concise.cat

体験したことをコンサイス(簡潔)に書き残すブログです。

【日本語訳】カナダ国内で配偶者・パートナーの就労許可(Open Work Permit)を申請する方法

こちらの記事は『How to apply for a Spouse/Partner Work Permit from within Canada | Student Services』を翻訳したものとなります。

 

 

免責事項

翻訳日は2021/02/05。

それ以降のアップデートなどは関知しておりませんので、この翻訳文を参照したことにより、利用者に不利益や損害が発生する場合であっても、筆者はその責任を一切負わないものとします。

 

翻訳

下記に『How to apply for a Spouse/Partner Work Permit from within Canada | Student Services』の翻訳文を記載します。

 

申請手続きの概要(Overview of the application process)

  •  申請のタイミング:ビジターとしてカナダに到着した後
  • 費用:CAD255・CAD85(バイオメトリクス
  • 申請にかかる時間:こちらを参照
  •  申請方法:オンライン(強く推奨)
  • 申請用紙:[IMM 5710](滞在状況の変更・滞在期間の延長・就労者としてカナダに滞在)用紙(注意:最新の用紙を使用すること。申請フォームに記入する前に「IRCC website」にログインしてください。)
  • 必要書類(Supporting documents)
  1. 就学許可証のコピー
  2. 配偶者・パートナーの就学・就労許可証のコピー、観光ビザ(Visitor Record)
  3. 婚姻・法律上のパートナー関係を証明できる書類(原文が英語・フランス語でない場合は公式な機関による翻訳が必要)
  4. 資金証明(Proof of funds)
  5. 配偶者・パートナーのパスポートのコピー(パスポートの生体ページ、入国許可のスタンプが映ったページを含む)
  6. その他、追加書類が必要となる場合がある

申請用紙の解説

UCI

原文

What is a UCI?
UCI stands for “unique client identifier,” also known as “Client ID.” It is an eight-digit number that appears on your study permit (and work permit, if you have one). 

 UCIは「ユニーク・クライアント・アイデンティファー」のことで、「クライアントID」とも呼ばれます。あなたの就学許可(お持ちの場合、就労許可)に表示されている8桁の数字です。

選ぶべき就労許可の種類

原文

What type of work permit should I select?

Most spouses/partners should select “a work permit with a new employer.” 

 多くの配偶者・パートナーは「新たな雇用者のもとでのワークパーミット」を選択します。

住所などの記入

原文

How do I fill out my mailing address?

A “street no.” is the main number on the outside of a building. Some “street names” also contain numbers. 

番地(Street no)は建物に振られているメインの番号です。道路名が番地に含まれます。

ドキュメントナンバー

原文

What is a document number?

A document number appears on official immigration documents, e.g. study permits. It is usually printed in black ink as a letter (an "F" for study permits) followed by 9 numbers. 

ドキュメントナンバーは、移住書類(official immigration documents)に表示されています。移住書類とは例えば就学許可のようなものです。基本的には黒色でプリントされています。(就学許可の場合"F"から始まり、その後に9つの数字が続きます。

見込み雇用主

原文

How do I fill out the Details of my prospective employer section if I don’t have a job?

Although you do not need a job offer to apply for a spouse/partner work permit, you still must complete this section. You do not need to attach an offer of employment or list a Labour Market Impact Assessment. 

まだ仕事が決まっていない場合、「Details of my prospective employer(見込み雇用主)」の欄は何を記入すればいいか。

配偶者・パートナーの就労許可を申請する上でジョブ・オファーは必要ありません。しかし、このセクションを埋めて提出しなければなりません。ただし、ジョブ・オファーや'Labour Market Impact Assessment'などを添付する必要はありません。

'Employment'セクションの書き方

原文

How do I fill out the Employment section?

If you do not have a job, you may describe your current situation, such as “accompanying spouse/partner.” 

もし仕事がないのであれば、現在の状況を記載してください。例えば「accompanying spouse/partner(配偶者・パートナーとして同行)」などです。

'Duration of expected employment'の書き方

原文

How do I answer Duration of expected employment?

Write “from” today’s date and “to” the expiration date of the spouse/partner’s study permit.

 'From'には今日の日付、'to'には就学許可の終了日を書きましょう。

'Background information'の書き方

原文

How to answer question 2(c) "Background information: Have you previously applied to enter or remain in Canada?"

If you have applied for a study permit, a Temporary Resident Visa (TRV), a work permit, or permanent residence, you must report that to IRCC. Check the box "Yes" and write down when you applied for each type of document in the box provided for details. 

質問「2(c) 経歴情報: 以前、カナダへの入国・滞在申請を行ったことがあるか」に対してどう答えたらいいか。

もし過去に就学許可、Temporary Resident Visa(ビジタービザなどの一時滞在ビザ)、就労許可、永住権などに申請したことがあるなら、そのことについてIRCCヘ報告しなければなりません。「Yes」にチェックを入れ、詳細についてそれぞれ記入しましょう。

'proof of medical exam'をアップロードする必要の有無

原文

Do I need to upload proof of a medical exam?
You do not need proof of a medical exam unless:
(1) you lived in certain countries for more than 6 months in the past 12 months, or
(2) you want to work in certain health or education-related occupations. 

以下に該当しない限り、'proof of medical exam'を提出する必要はありません。

バイオメトリクス

原文

Do I need to provide biometrics?
If you have not previously provided biometrics (fingerprints and a photo), you will be required to submit them in-person at a designated Service Canada location.

The time it takes to submit your biometrics is not included in the processing time for your work permit and your application will not be processed until biometrics are received. You only need to give biometrics once every 10 years.

U.S. citizens and people who have provided biometrics in the past 10 years and certain other individuals are exempt from providing biometrics.

  1. Pay the biometrics fee at the same time you submit your work permit application for faster processing.
  2. Receive your biometrics instruction letter. If you applied online you will receive an electronic biometrics instruction letter within 24 hours. 
  3. Book an appointment as soon as possible at a designated Service Canada location
  4. Submit your biometrics within 30 days of receiving your biometrics instruction letter

 過去にバイオメトリクスを提出したことがない場合、カナダ国内の指定の施設にて対面でバイオメトリクスを提出することが求められるでしょう。

バイオメトリクスが提出されるまでは申請プロセスは進まず、それまでの期間は就労期間には含まれません。10年に1度だけバイオメトリクスを提出することが求められます。

アメリカ合衆国国民と過去10年以内にバイオメトリクスを提供したことがある人、もしくは特定の条件に当てはまる人バイオメトリクスの提供は免除されます。

  1. 申請を円滑にするため、バイオメトリクスの費用は就労許可の申請と同時に支払ってください。
  2. バイオメトリクスの案内を受け取りましょう。オンライン上で申請した場合、24時間以内に案内を受け取ることができます。
  3. カナダ国内の指定施設でバイオメトリクスの予約をできるだけ早く取ってください。
  4. バイオメトリクスの案内レターを受け取ってから30日以内にバイオメトリクスを提出してください。
オンラインで申請した際の署名

How can I sign the form if I apply online?
You cannot sign the form if applying online; upload the form without signing. After uploading all your documents, you will later be asked to electronically sign your application by typing your name. 

 オンライン上で申請した場合、署名ができません。そのため、署名なしの申請用紙をアップロードしてください。すべての書類をアップロードした後、電子署名をするように指示されます。タイピングで署名が可能です。

スクリーンショットを撮る

Take screenshots as you apply

Sometimes applications are refused because the online tools and systems may not have uploaded required documents completely. You may be able to convince IRCC to change the decision if you have proof showing that your required documents were submitted as part of your application. 

 しばしば、オンラインツールやシステムの不調によってアップロードが完了せず、申請が拒否されてしまうことがあります。自信を持ってIRCCに拒否決定の変更を訴えるためにも、証拠として必要書類が提出されていることを証明できるスクリーンショットを撮影しておいてください。

スクリーンショットを撮影する3ポイント

Take 3 screenshots while completing your application

  1. The Document Checklist page after all documents have been successfully uploaded
  2. The Final Submission page after the application has been submitted
  3. After uploading/submitting any ‘after-the-fact’ documents that an IRCC officer has requested after the original application has been submitted

Save the images to a safe and accessible place on your computer, or in a cloud-based storage.

  1.  すべての書類をアップロードした後の'Document Checklist'ページ
  2. 申請が完了した後の'Final Submission'ページ
  3. 申請後、IRCC職員が要求した‘after-the-fact(事後)’書類を提出した画面

これらのスクリーンショット画像は安全かつすぐに取り出せるPC上のどこかに保存しておきましょう。もしくはクラウド・ストレージ上でも構いません。